Kalau Banyak Parti Bertanding Keputusan Memehak kepada BN?



 
Ada yang berpendapat bahawa kira nya pertandingin banyak penjuru dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) untuk memenanginya.
Di katakan penggundi yang tidak memihak kepada parti kerajaan BN bakal berdepan dengan perpecahan.
Dalam isu ini Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah berkata parti pembangkang yang bertanding pada PRU14 adalah serpihan parti asal yang belum mendapat sokongan rakyat terutama sekali apabila calonnya yang tiada pengaruh.
Katanya BN sudah terbukti mendapat sokongan majoriti pengundi pada PRU sebelum ini dan beliau yakin BN kekal menerima sokongan rakyat.
Tengku Razaleigh yang juga ketua Umno Bahagian Gua Musang, yakin BN tiada masalah untuk mencapai kemenangan namun sama ada akan mendapat majoriti yang lebih besar atau tidak bergantung kepada sokongan rakyat terhadap BN.
Bagaimanapun ada juga yang berpendapat bahawa bilangan calon tidak memainkan peranaan penting dalam pengudian sekira nya rakyat telah membuat keputusan memilih parti yang akan membela mereka selepas pilihan raya.
Perkara saperti ini pernah berlaku dala era PBS mengalahkan parti Berjaya ketika itu. Walaupun dikebanyakan kawasan berlaku pertandingan banyak penjuru namun kesudahan nya PBS memenangi pilihan raya tersebut.
Bagaimanapun keputusan in itu hanya akan ditentukan oleh pengudi pada PRU14 akan datang ini.
Sumber: Bernama, FMT, Agensi




Comments

Popular posts from this blog

Pelantikan Pengarah Jabatan Air Sabah Baru Mengundang Pelbagai Persoalan?

Status Kerakyatan Ribuan Kanak-Kanak 5 Tahun Ke Bawah Merunsingkan?

Antara Fitnah Atau Kebenaran: Shafie Apdal beli dua Pegawai Daerah Sebagai Calon Parti Warisan?