24,000 Kontraktor Bumiputera Kehilangan Peluang Kerja Ke Pehak Konsesi?


Persatuan yang mewakili kontraktor Melayu Kelas F mendakwa bahawa pengagihan kontrak untuk projek memihak syarikat konsesi, menyebabkan 24,000 kontraktor dalam kategori tersebut kehilangan pendapatan.
Persatuan Kontraktor Bumiputera Kelas F Malaysia (PERKOBF) berkata kerajaan mesti menamatkan perkhidmatan syarikat konsesi di mana kerja-kerja pembinaan dan kerja-kerja pengubahsuaian berkenaan.
"Sekarang, projek bernilai RM200,000 digabungkan menjadi projek yang lebih besar dan diberikan kepada syarikat konsesi. Kami ingin menghapuskan syarikat-syarikat ini, "kata Presiden PERKOBF, Tukiman Radion.
Tukiman berkata kontraktor Kelas F digunakan untuk diberikan projek yang telah diambil alih oleh syarikat konsesi.
Kontraktor Kelas F, yang kini dikenali sebagai kontraktor G1, telah diperuntukkan pekerjaan bernilai kurang daripada RM200,000. Lesen untuk pekerjaan ini diberikan khusus kepada kontraktor Bumiputera.

Menurut Tukiman, kontraktor Kelas F sering dipersalahkan oleh syarikat-syarikat konsesi apabila projek-projek kurang daripada set standard tinggi.
"Jika syarikat konsesi mendapat projek, seperti pembaikan jalan bernilai RM32 per meter, mereka kemudiannya memberikannya kepada kontraktor kelas F pada RM19 setiap meter.
"Syarikat-syarikat konsesi sedang menuai apa yang mereka tidak tanam, dan itulah sebabnya kerja pembinaan yang dilakukan adalah subpar. Tetapi apabila terdapat kecacatan, ia sentiasa menjadi kontraktor Kelas F yang dipersalahkan, "katanya.
Menurutnya, projek-projek itu perlu diberikan secara langsung kepada kontraktor Kelas F, sejajar dengan usaha kerajaan untuk menghapuskan orang tengah.
Tukiman berkata peluang untuk kontraktor Kelas F untuk mendapatkan projek juga semakin berkurangan.

Sumber : FMT, Agensi

Comments

Popular posts from this blog

Pelantikan Pengarah Jabatan Air Sabah Baru Mengundang Pelbagai Persoalan?

Status Kerakyatan Ribuan Kanak-Kanak 5 Tahun Ke Bawah Merunsingkan?

Antara Fitnah Atau Kebenaran: Shafie Apdal beli dua Pegawai Daerah Sebagai Calon Parti Warisan?