Musa Aman Bukan Pelarian, Cuma Berubat Di UK?



Tan Sri Musa Aman  dalam satu kenyataan menafikan beliau melarikan diri, mengatakan beliau meninggalkan negara ini secara sah ke United Kingdom (UK) pada 16 Mei untuk dapatkan rawatan dan atas “alasan peribadi”.

Musa berkata laporan baru-baru ini mengatakan beliau meninggalkan Malaysia atau memasuki UK secara haram ada lah tidak betul.

“Kesimpulannya adalah saya menjadi pelarian dan sengaja tidak menyerah diri kepada pihak berkuasa bagi penyiasatan berhubung majlis di Istana Negeri pada malam 10 Mei dan dalam perkara berkaitan.

“Inilah kebenarannya. Saya percaya sesetengah laporan ini dikesali dengan tujuan untuk memalukan atau mencemarkan nama baik saya dengan alasan politik,” kata Musa.

Musa, yang mendakwa dilantik sebagai ketua menteri Sabah yang sah, berkata bahawa beliau memfailkan tindakan undang-undang terhadap Yang di-Pertua Negeri Sabah dan Ketua Menteri Datuk Seri Shafie Apdal atas “tindakan tidak berperlembagaan” oleh kedua-dua mereka.

“Saya telah memulakan prosiding di Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak untuk mendapatkan perintah terhadap kedua-dua Yang Dipertua Negeri Sabah dan Datuk Seri Shafie Apdal kerana melampaui kuasa dan tindakan yang tidak berperlembagaan oleh Yang Dipertua Negeri selepas saya mengangkat sumpah sebagai ketua menteri.

“Dia secara tidak wajar meminta saya meletak jawatan dalam tempoh 48 jam, enggan menandatangani watikah pelantikan, dan mengangkat sumpah Shafie Apdal sebagai ketua menteri semasa saya masih berkhidmat. Perkara-perkara ini kini adalah subjudis dan dihadapkan ke Mahkamah Tinggi akibat saman pemula saya.”

Musa berkata beliau telah menjelaskan kepada Ketua Polis Sabah Datuk Ramli Din bahawa beliau sanggup membantu polis dalam sebarang siasatan berhubung perkara tersebut.

“Saya telah mengarahkan kedua-dua peguam di Malaysia dan London dan apa-apa persoalan atau permintaan untuk mendapatkan maklumat lanjut boleh berhubung dengan mereka.”

Sumber: Agensi Berita

Comments

Popular posts from this blog

Pelantikan Pengarah Jabatan Air Sabah Baru Mengundang Pelbagai Persoalan?

Status Kerakyatan Ribuan Kanak-Kanak 5 Tahun Ke Bawah Merunsingkan?

Antara Fitnah Atau Kebenaran: Shafie Apdal beli dua Pegawai Daerah Sebagai Calon Parti Warisan?