Beratus-Ratus Banjiri JPN, Mencetuskan Kebimbangan Terhadap Projek IC 2.0 Di Sabah?



Entah berita ini menarik atau pun tidak terpulang lah kepada budibicara dan persepsi masing-masing.  

Free malaysian Today baru-baru ini melapurkan bahawa beratus-ratus pengujung membanjiri kounter JPN,sehingga mencetuskan kebimbangan terhadap percubaan untuk memberikan kewarganegaraan kepada pendatang tanpa izin.

Dalam isu ini, Dr Jeffrey Kitingan Ahli Parlimen Keningau merangkap Presiden Parti Solidariti Tanah Airku(STAR) menyatakan bahawa perkara ini belum pernah berlaku selama ini.
       
Menurut Jeffrey,mahkamah turut memberi bantuan dalam program yang diadakan di Keningau dengan menghantar Mahkamah Bergerak bagi membantu orang ramai yang berkelayakan untuk mendapatkan dokumen pengenalan diri yang diperlukan.

Bagaimanapun, beliau berharap tindakan ini tidak akan menjejaskan keselamatan dan kesejahteraan negeri Sabah. 

Menurut sumber, kaunter JPN di Keningau menerima jumlah pelawat tertinggi dalam acara sehari itu.

Seorang penduduk tempatan yang melawat acara ini menimbulkan kebimbangan bahawa walaupun ramai yang pergi ke kaunter JPN adalah penduduk tempatan, ada yang kelihatan mencurigakan dan tidak kelihatan seperti orang tempatan.

Bagaimanapun, pegawai JPN, apabila dihubungi, berkata tidak benar bahawa MyKads dikeluarkan di kaunter.

Beliau berkata kaunter itu hanya untuk menyemak status permohonan untuk pelbagai dokumen, seperti sijil kelahiran dan MyKad.

Ramai tidak mempunyai dokumen yang betul, termasuk sijil kelahiran, untuk membuktikan kewarganegaraan. Bagi pendaftaran kelahiran lewat, mereka tidak mempunyai dokumen sokongan daripada agensi lain, termasuk ketua kampung atau JKKK, katanya.

Walau bagaimanapun, kehadiran mahkamah mudah alih yang beroperasi dari bas, pada majlis itu membangkitkan lebih banyak kebimbangan bahawa pendatang haram menggunakan peluang untuk mendapatkan dokumen mereka yang disahkan oleh mahkamah sebelum mengemukakan dokumen-dokumen ini kepada pegawai JPN yang menunggu.

Tuduhan sedemikian telah meluas sejak Warisan mengambil alih kerajaan negeri pada bulan Mei dan terus menyebar walaupun banyak penafian oleh Shafie dan pemimpin-pemimpin dan menteri-menteri Warisan yang lain.

Dalampada itu, beberapa penyokong Warisan, di media sosial, menyeru Ketua  Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Afdal untuk berhenti menjalankan acara tersebut demi untuk mengelakkan penyebaran khabar angin ini.

Meskipun demikian, semasa acara pertama di Semporna pada awal bulan ini, Shafie berkata susunan itu penting untuk membantu rakyat di daerah pedalaman mendapatkan peluang untuk menyelesaikan masalah mereka dengan jabatan dan agensi kerajaan.


Sumber: FMT, Agensi Berita

Comments

Popular posts from this blog

Pelantikan Pengarah Jabatan Air Sabah Baru Mengundang Pelbagai Persoalan?

Status Kerakyatan Ribuan Kanak-Kanak 5 Tahun Ke Bawah Merunsingkan?

Antara Fitnah Atau Kebenaran: Shafie Apdal beli dua Pegawai Daerah Sebagai Calon Parti Warisan?